چه موقع قرار منع تعقیب صادر می شود؟

مشاوره تلفنی و آنلاین در 11 حوزه و زیر حوزه اعم از حقوقی، خانواده، طلاق، بیمه و قانون کار، مالی و مالیاتی، کسب و کار و...

چه موقع قرار منع تعقیب صادر می شود؟

۳ بازديد

به طور کلی محاکم قضایی صادر کننده دو نوع رای هستند. این دو نوع رای در اصل به نام قرار و حکم معروف هستند. علاوه بر آن قرارها نیز در یک دسته‌بندی کلی به قرارهای مقدماتی و نهایی تقسیم می‌شوند. قرارهای مقدماتی در اصل نوعی هستند که پرونده را در یک مرحله از دادرسی برای صادر شدن رای آماده می‌کنند.

اما در مورد قرارهای نهایی باید بیان کرد که به نوعی قرارها گفته می‌شوند که با صادر شدن آن‌ها پرونده از مکانی که در حال بررسی و رسیدگی به آن‌ها هستند، خارج می‌شود. بنابراین می‌توان ذکر کرد که قرار منع تعقیب از جمله قرارهای نهایی است که در بعضی پرونده‌های دادسراها صادر می‌شود.

 این قرار بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری به طور کلی برای دو مورد صادر می‌شود. یکی از این موارد عملی است که توسط متهم انجام شده اما عمل انجام شده جرم به حساب نمی‌‌آید و دلایل لازم نیز برای اثبات جرم توسط متهم وجود ندارد.

از آن‌جایی که صادر شدن قرار منع تعقیب و همچنین اعتراض به قرار منع تعقیب دارای قوانین خاصی است شما می‌توانید در این زمینه با مشاوره وکیل کیفری راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. در واقع در صورت تمایل به دریافت راهنمایی و راه‌حل در این نوع پرونده‌ها می‌توانید با مرکز کارمنتو در ارتباط باشید.

از جمله مزایای این مرکز امکان می‌توان به دریافت مشاوره آنلاین تلفنی، در دسترس بودن و پشتیبانی خدمات به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت اشاره کرد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با این نوع قرار آشنا کنیم.

قرار منع تعقیب چیست؟

از جمله سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آید که قرار منع تعقیب چه زمانی صادر می شود؟ در ابتدا قصد داریم شما را بیشتر با این نوع قرار آشنا کنیم و پس از آن موارد صدور قرار منع تعقیب را برای شما معرفی خواهیم کرد. قرار و حکم دو نوع آرایی هستند که از دادگاه‌های حقوقی و کیفری صادر می‌شوند. از جمله انواع قرارهای نهایی که در دادسراها صادر می‌شوند می‌توان به قرار منع تعقیب اشاره کرد.

این قرار و علت صادر شدن آن در طی ماده 278 قانون آیین دادرسی کیفری که در سال 1392 مصوب شده است. به طور کلی قرار منع تعقیب از جمله قرارهایی است که در در زمان رسیدگی به دعاوی کیفری صادر می‌شود. این قرار با وجود اینکه می‌توانو باعث خوشحالی متهم شود اما همزمان می‌توان باعث عصبانیت شاکی شود.

به عبارتی بهتر قاضی با صادر کردن این نوع قرار بیان می‌کند که عمل و یا اتفاق افتاده جرم به حساب نمی‌آید و یا اینکه عمل انجام شده علی‌رغم اینکه جرم به حساب می‌آید اما ادله کافی برای اثبات و انتساب آن با متهم وجود ندارد. لازم به ذکر است که صادر شدن این قرار نشان دهنده پایان یافتن رسیدگی به پرونده نخواهد بود و ممکن است با اعتراض به قرار منع تعقیب فرآیند به طور کلی تغییر یابد.

 بنابراین به دلیل حساسیت این نوع پرونده‌ها توصیه می‌شود حتما از خدمات مشاوره‌ای کارمنتو بهره ببرید. این مرکز از جمله معدود مراکزی است که امکان چت آنلاین با پشتیبان، تنوع حوزه‌ها (11 حوزه و 31 زیرحوزه)، تنوع خدمات (مشاوره و پروژه) و همچنین همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور را برای شما فراهم کرده است.

موارد صدور قرار منع تعقیب چیست؟

در این قسمت قصد داریم به پاسخ این سوال بپردازیم که قرار منع تعقیب چه زمانی صادر می شود؟ از جمله مواردی که موجب صادر شدن قرار منع تعقیب می‌شود می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • جرم شناخته نشدن عمل انجام شده

به این معنی که عمل انجام شده توسط متهم، در زمان ارتکاب آن با دقت به قانون‌های موجود، جرم به حساب نمی‌آید. به عبارتی بهتر در زمانی که متهم اقدام به انجام این عمل کرده است، قانون‌گذار بر اساس قانون مجازات اسلامی مجازات خاصی برای آن در نظر نگرفته است. برای مثال یک شخص مبلغی را برای یک مدت معین به یک فرد دیگر قرض می‌دهد.

پس از به پایان رسیدن مدت زمان معین شده، بدهکار بدهی خود را پرداخت نمی‌کند و طلبکار نیز از وی به عنوان کلاهبردار شکایت می‌کند. این در حالی است که این موضوع کاملا حقوقی بوده و هیچ ارتباطی با قضایای کیفری ندارد و مطالبه نیازمند تنظیم و تقدیم دادخواست حقوقی است.

  • نداشتن ادله کافی برای انتساب جرم

از دیگر دلایلی که باعث صدور قرار منع تعقیب می‌شود می‌توان به فقدان و یا نداشتن ادله و اثبات لازم برای انتساب جرم به متهم اشاره کرد‌. به عبارتی بهتر برخلاف مورد قبلی، در این مورد عمل انجام شده جرم به حساب می‌آید و تمامی تحقیقات نیز نشان دهنده ارتکاب جرم هستند، اما دلایلی که نشان دهنده و ثابت کننده انتساب جرم به متهم باشند، وجود ندارد.

  • عدم انتساب اتهام به متهم

در این نوع با وجود اینکه عمل مجرمانه بوده و دلایل لازم برای اثبات آن نیز وجود دارد اما پس از تحقیقات لازم مشخص شده که ارتکاب جرم از سمت متهم معرفی شده نیست و یا اینکه به دیگر دلایل قانونی و موجه مانند صغر سن متهم قابل تعقیب نباشد.
برای این نوع از پرونده‌ها بهتر است اقدام به دریافت مشاوره کیفری تلفنی کنید تا بتوانید مسیر صحیح را پیش برده و نتیجه مناسبی را در نهایت کسب کنید.

اعتراض شاکی به قرار منع تعقیب و مهلت آن

بر اساس ماده 270 قانون آیین دادرسی کیفری، شاکی این توانایی را دارد که در مورد قرار منع تعقیب صادر شده، اعتراض نماید. اگر شما نسبت به این قرار اعتراض کنید، پرونده به دادگاه کیفری 2 ارسال خواهد شد. در صورتی که دادگاه این اعتراض را بپذیرد و یا به عبارتی بهتر قرار منع تعقیب نقض شود، قرار جلب دادرسی صادر خواهد شد و پرونده نیز برای اخذ دفاع لازم از متهم به دادسرا بازگشت می‌خورد.

برای این مدل از پرونده‌ها و کارها شما باید حتما از مشاوره با وکیل کیفری کمک بگیرید. در واقع مشاوره کیفری آنلاین به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید بهترین مسیر را برای این نوع پرونده پیش ببرید. کارمنتو مرکزی است که با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا، وجود یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما، ارائه خدمت با معقول‌ترین قیمت بازار و نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین) بهترین خدمات مشاوره‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اما لازم به ذکر است که اگر دادگاه اعتراض را رد کند، قرار منع تعقیب را صادر و تایید می‌کند که در نتیجه این تصمیم قطعی خواهد بود. همچنین لازم است بدانید که مهلت اعتراض به قرار ذکر شده برای اشخاصی که در ایران هستند به مدت 10 روز و برای افرادی که خارج از کشور اقامت دارند، یک ماه از تاریخ ابلاغ خواهد بود.

سخن پایانی

در این مطلب سعی بر این بود که شما را با این امر آشنا کنیم که چه موقع قرار منع تعقیب صادر می شود؟ قرار منع تعقیب از جمله قرارهای معروف در دادگاه‌های ایران است که صادر شدن و یا اعتراض نسبت به آن دارای قوانین خاصی است و در این مطلب آن را شرح داده‌ایم.

به طور کلی در این زمینه به دلیل وجود شرایط و قوانین خاص برای اینکه بتوانید بهترین مسیر را پیش ببرید و نتیجه مناسبی را کسب کنید، لازم است تا حتما برای دریافت خدمات مشاوره‌ای با مرکز کارمنتو در ارتباط باشید.

از جمله مزایای این مرکز می‌توان به امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه، شارژ اولیه رایگان، قابلیت استفاده از کیف پول و محرمانه بودن اطلاعات اشاره کرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.